پیامد بارداری و زایمان در نوزادان با کاریوتایپ مثبت جنینی از نظر بروز سندرم داون (متخصص سونوگرافی و رادیولوژی دکتر صفورا طاهر - مشهد خیابان احمد آباد بین عارف و پرستار ساختمان سپید طبقه اول)

مقدمه: 

سندرم داون از علل مهم سقط به‌شمار می‌رود. با توجه به شیوع بالای این سندرم، بررسی فراوانی عدم سقط و آگاهی از علل و انگیزه والدینی که اقدام به سقط نمی‌کنند و در نهایت چگونگی پیامد این نوع بارداری‌ها، امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی پیامدهای بارداری و زایمان از نظر سندرم داون در نوزادان با کاریوتایپ مثبت بارداری انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه گذشته‌نگر در سال 1398 بر روی 330 مادر باردار که بین سال‌های 97-1392 تست کاریوتایپ مثبت از لحاظ سندرم داون داشتند، انجام گرفت. بر اساس چک‌لیست پژوهشگر ساخته، اطلاعات دموگرافیک، نوع تصمیم والدین و پیامد نهایی بارداری آنها ثبت گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (نسخه 16) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها :

نتایج این مطالعه نشان داد که 97% از والدین با کاریوتایپ مثبت سندرم داون، اقدام به سقط نموده و 3% آنان مبادرت به حفظ جنین خود کرده بودند که در تمام آنها سندرم داون بروز کرده بود. تا زمان انجام این پژوهش، 30% از این نوزادان فوت کرده بودند و 70% تا میانگین سن 2 سالگی به حیات خود ادامه داده بودند. به‌علت بروز مشکلات اقتصادی و چالش‌های درمانی، بیشتر والدینی که بارداری را ادامه داده بودند، از تولد کودک خود پشیمان بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به بروز و وجود برخی حساسیت‌ها در‌ خصوص صحیح بودن دستورالعمل فعلی انجام سقط‌های پزشکی، نتایج این طرح، می‌تواند مؤید صحت این رویکرد و رفع چنین حساسیت‌های اجتماعی گردد.